Het gebit van de kat

Wist u dat 80% van de honden en katten gebitsproblemen heeft? Van eigenaren horen wij vaak dat hun kat geen gebitsproblemen heeft, aangezien zij gewoon nog eten. Echter, niks is minder waar. Zelfs met de meest rotte kiezen zien wij katten nog eten. Maar dat betekent niet dat ze geen pijn hebben. Katten zijn namelijk meesters in het verborgen houden van pijn in hun bek!

De gebitsproblemen bij katten variëren van ontstoken tandvlees (ook wel gingivitis genoemd), teruggetrokken tandvlees, blootliggende wortels en losse/rotte elementen (ook wel parodontitis genoemd) tot aan elementen met (katten)gaatjes, afgesleten of afgebroken elementen en problemen in de bek door een verkeerde stand van elementen.

Naast dat katten door de gebitsproblemen pijn hebben in hun bek, lopen ze ook continu met een ontsteking in het lichaam rond met alle gevolgen van dien. Vaak zien we dat katten bij gebitsproblemen ook ook behoorlijk uit hun bekje gaan stinken. Niet echt lekker als we weer eens een goedbedoelde lik of knuffel krijgen!

Reden genoeg dus om ervoor te zorgen dat uw kat een gezond gebit blijft houden en wij helpen u hier graag mee. Maak een afspraak en kom langs zodat we samen kunnen kijken hoe de staat van het gebit is en of er een behandeling nodig is. Onze tandheelkundig paraveterinairen kunnen u helpen met de preventieve mondzorg. Zij kunnen u leren tandpoetsen bij uw dier, u tips geven over de juiste verzorging en regelmatig gebitscontroles uitvoeren om vroegtijdig aandoeningen in de mond te herkennen.

Lees hier alles over hoe een gebitsbehandeling in zijn werk gaat, wat de kosten zijn van een gebitsbehandeling en waarom wij altijd dentale röntgenfoto’s maken!