Preventieve zorg

Bij Dierenkliniek Spaarne vinden wij goede preventieve zorg erg belangrijk. Katten kunnen ons namelijk helaas niet altijd even duidelijk maken dat ze zich niet lekker voelen. Ons advies is daarom om uw kat tenminste 1 keer per jaar te laten controleren en indien nodig, ook te vaccineren.

GEZONDHEIDSCONTROLE

Maakt u een afspraak voor een gezondheidscontrole, dan kijken wij onder andere het gebit, de oren en ogen, het hart, de longen, de buik, de vacht, de nagels en het gewicht van uw kat na. Zo zorgen wij ervoor dat onderliggende problemen, zoals bijvoorbeeld een hartruis, beginnende nierziekte of gebitsproblemen, al in een vroeg stadium opgemerkt worden. Hoe eerder een probleem bekend is, hoe beter te behandelen het is. Daarnaast levert het minder ongemak (en onvoorziene kosten) voor uw kat en voor u als eigenaar op.

UW KAT LATEN VACCINEREN

Regelmatig vaccineren is voor katten van alle leeftijden belangrijk. Met het vaccineren van uw kat voorkomt u besmettelijke ziekten of maakt u de ziekteverschijnselen na besmetting minder ernstig. Besmettelijke ziekten kunnen op verschillende manieren van dier op dier worden overgebracht, namelijk:

• Rechtstreeks (snuffelen, likken, bijten)
  • Via de lucht (hoesten, niezen)
  • Via de omgeving (water, vloer, verschillende oppervlakken en voorwerpen)
  • Via mensen (handen, kleding)

Voor de katten die niet buiten komen is het dus ook raadzaam om ze te laten vaccineren. De tijd tussen de vaccinaties kan echter wel verschillen.

De vaccinatie dient jaarlijks herhaald te worden om de juiste bescherming te behouden. Katten worden standaard gevaccineerd tegen Kattenziekte en Niesziekte. Het vaccin tegen Niesziekte wordt jaarlijks gegeven (afhankelijk van de leefomstandigheden), het vaccin tegen Kattenziekte wordt elke 3 jaar gegeven. Alleen wanneer uw kat nog een kitten is, geldt een ander schema.

Indien uw kat meegaat naar het buitenland is het verplicht hem/haar te laten vaccineren tegen Rabiës (Hondsdolheid). Dit vaccin moet na één jaar herhaald worden en is daarna drie jaar geldig. Het vaccin mag pas worden toegediend vanaf een leeftijd van 3 maanden. Ook moet deze vaccinatie geregistreerd worden door de dierenarts in het paspoort van uw kat.

Indien u uw kat naar een kattenpension brengt, houd u er dan rekening mee dat sommige pensions strenge eisen stellen aan de vaccinatiestatus van uw kat. Controleer daarom altijd van tevoren of uw kat aan de eisen voldoet.

Vaccinatieschema kitten

8-9 weken

Kattenziekte + Niesziekte
(alleen nodig bij “multi-cat households”  (>4 katten/huishouden) of een onbekende voorgeschiedenis van het kitten)
12 weken Kattenziekte + Niesziekte
16 weken Kattenziekte + Niesziekte

Vaccinatieschema volwassen kat

1 jaar Kattenziekte + Niesziekte
2 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten) Niesziekte
3 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten) Niesziekte
4 jaar Kattenziekte + Niesziekte

Vaccinatie op maat

Bij Dierenkliniek Spaarne vaccineren wij op maat! Wij vinden het belangrijk om dieren niet zomaar te vaccineren, maar hier een weloverwogen keuze in te maken. Voorheen was de regel om uw dier ieder jaar te laten enten, maar de laatste tijd zijn de inzichten hierover veranderd.

Wij zijn op de hoogte van de allernieuwste richtlijnen en houden ons daar graag aan (bron: ‘De consensus over vaccineren en titeren bij de hond en kat van de KNMvD’ en de ‘WSAVA guidelines‘).

Op basis van de nieuwe inzichten hebben wij het entschema bij katten veranderd. Afhankelijk van de leefomstandigheden van uw kat, kan het vaccinatieschema iets afwijken van het hierboven beschreven schema. In goed overleg zullen wij een weloverwogen keuze voor uw dier maken.

Wilt u meer informatie lezen over vaccinatie en (eventueel) titeren bij de kat? Klik dan hier.